Principper for skærmbrug
Principper for skærmbrug i Bording Børneby. Udarbejdet af bestyrelsen after forældremøder i maj 25.
Maj 2025
Princip for skærmbrug i Bording Børneby
I Bording Børneby ønsker vi at tage ansvar for en sund og balanceret brug af skærm, der understøtter børnenes trivsel og udvikling. Vi følger undervisningsministeriets anbefalinger om at sætte klare rammer for brugen af skærm, så de anvendes på en meningsfuld og fagligt begrundet måde.
Vi arbejder ud fra princippet om, alting med måde – skærme er blot ét af mange redskaber til at skabe rum for dannelse og udvikling.
Formål
Skærmbrug sker under voksenstyring, og oftest i fællesskab med andre børn. Vi anvender skærme, når det har et pædagogisk formål. Vi er bevidste om at differentiere brugen, så den passer til børnenes udviklingstrin.
Formålet med skærmbrug i Bording Børneby er at sikre, at digitale medier understøtter børnenes dannelse og udvikling. Skærme anvendes som et redskab i pædagogiske sammenhænge, eksempelvis til:
- Opslagsværk og informationssøgning
- At afspille musik
- Temaarbejde
- Kreative processer
Vi anvender ikke skærme som erstatning for voksenkontakt eller som en passivisering.
Alle apps på Bording Børnebys iPads er nøje udvalgt med en pædagogisk begrundelse, som er beskrevet i ’App’s i Bording børneby”, som der er link til nedenstående og de iPads børnene benytter er uden netadgang.
I Bording Børneby kan vi, i samarbejde med forældrene, indgå individuelle aftaler, hvor skærmbrug indgår som en del af en pædagogisk handleplan
Der er mange måder at skabe gode oplevelser på i Bording børneby, og vi arbejder for at opretholde en varieret og alsidig hverdag for børnene.
Vi vil revurdere princippet om skærmbrug efter behov.